Mag ik wat drinken baas?
U heeft wel eens gehoord van de macht der grote getallen. Zeker als het gaat om het personeelsverbruik consumpties. Wat is belangrijk?
Als personeelsverbruik niet geadministreerd wordt, dan mist u winst. U heeft immers meer geboekte inkopen tegenover minder omzet.
Let op. U heeft bij een belastingcontrole niet alleen maar een lastig te bewijzen margetekort, ook kunt u deze zakelijke kosten (personeelsverbruik) niet eens als zakelijke kosten aftrekken omdat er niets vastgelegd is in de administratie.
Personeelsverbruik is toch loon? Veel horecaondernemers denken over personeelsverteer loonheffing en premies te moeten afdragen.
Tip. Tijdens werktijd genuttigde consumpties (koffie, thee, frisdrank) worden in de horeca doorgaans niet als loon (in natura) beschouwd.
Let op 1. Dat geldt wel voor maaltijden.
Let op 2. Of de btw op de inkopen met betrekking tot personeelsverbruik gewoon aftrekbaar is, hangt af van een lastige berekening die uw adviseur moet maken ingevolge het Besluit Uitsluiting Aftrek voorbelasting (BUA-regeling genoemd).
Let op 3. De kosten van de door uw personeel tijdens werktijd genuttigde consumpties, zijn voor u slechts voor 73,5% aftrekbaar. Zij vallen namelijk onder de aftrekbeperking (voedsel, drank en genotmiddelen) in de Wet inkomstenbelasting (en ook vennootschapsbelasting).
Het is logisch dat het bijhouden van personeelsverbruik alleen maar zin heeft als er mensen op uw loonlijst staan echter, met Ă©Ă©n uitzondering! Uitzendkrachten en payrollers staan, niet op uw loonlijst, maar kunnen wel degelijk personeelsverbruik en dus margetekort opleveren!
Maak er geen sluitpost van! Het belastinghorecateam is erop getraind om te speuren naar boekhoudkundige kneepjes om margetekorten of verschillen weg te moffelen. Dus het jaarlijks overboeken van inkopen naar privé (als privégebruik) is absoluut af te raden.
Tip 1. Turf en leg vast wat uw personeel verbruikt. Informeer uw boekhouder hierover en bewaar de vastleggingen in uw administratie.
Tip 2. Koop desnoods apart (goedkopere) dranken in ten behoeve van uw personeel. Zo blijft het personeelsverteer buiten uw reguliere inkoop en omzetverhouding. Bovendien kan het u in inkoopkosten schelen.