Kink in de kabel(krant)?
De feestdagen staan weer voor de deur. Om uw feestmenu onder de aandacht te brengen in uw omgeving, overweegt u te investeren in een advertentie. Een collega attendeerde u op de kabelkrant. Wat is wijsheid?
Wie klopt daar … Om bijvoorbeeld uw kerstmenu bij het lokale publiek onder de aandacht te brengen, overweegt u te adverteren. Een kennis attendeerde u op de kabelkrant. Is dat verstandig? Wij gingen voor u op onderzoek uit.
Kabelkrant, is er die eigenlijk wel?
De kabelkrant is een cyclus van over het algemeen stilstaande tekstpagina’s op televisie met nieuws en informatie, afgewisseld met foto’s en advertenties met een lokaal informatief karakter. De kabelkrant vormt een afzonderlijke zender op het kabelnetwerk. Mede vanwege de aanzienlijke toename van commerciële zenders en de opkomst van internet is de kabelkrant bij veel kabelexploitanten uit het programmapakket verdwenen. Volgens de organisatie van lokale omroepen in Nederland (OLON) bedraagt het totaalaantal in 2007 nog slechts 188. De kans bestaat dus dat in uw regio geen kabelkrant meer bestaat. Tip. Op http://www.olon.nl via de link ‘omroepen’ en het menu ‘lokale tekst tv’ kunt u een overzicht opvragen van kabelkrantaanbieders.
Onderzoeksgegevens? Er is een Bereiksonderzoek Lokale omroepen in Nederland 2005 (april 2006). Tip.http://www.olon.nl button ‘publicatie-> onderzoek’ vindt u het volledige onderzoeksrapport. Let op. De gegevens hebben betrekking op 2005!
Bekijk onderzoek kritisch
De effectiviteit van een promotioneel medium wordt veelal weergegeven met de term ‘bereik’. Ofwel het percentage consumenten dat het medium bekijkt. Volgens het onderzoek bekijkt circa 25% van de inwoners wekelijks de kabelkrant en 9% dagelijks. Let op 1. Deze cijfers hebben betrekking op regio’s waar de kabelkrant ook daadwerkelijk beschikbaar is. Let op 2. Het betreft een landelijk algemeen onderzoek, per regio kunnen de bereikcijfers afwijken. Informeer bij uw regionale en/of lokale omroep wat de bereikcijfers zijn. Tip. Informeer tevens naar een formeel onderzoek dat inzicht geeft in de bereikcijfers in uw regio.
Kijk naar de doelgroep en de kosten
Doelgroep? De lokale televisie wordt met name bekeken door 50+ (44%). Tevens blijkt dat met name lager opgeleiden de lokale televisie raadplegen. Informeer ook bij uw lokale omroep welke profiel de kijker heeft en bekijk of het profiel van de kijker aansluit bij de beoogde doelgroep voor uw feestmenu. Bijvoorbeeld: als blijkt dat de lokale kijker in uw regio met name senioren zijn en uw horecabedrijf gericht is op jongeren, dan is adverteren via de kabelkrant niet interessant.
Kosten? Ook de advertentiekosten verschillen per regio. Stel, u bent een horecaondernemer in Rijswijk en u wilt een maand lang uw advertentie 24 keer per dag 20 seconden in beeld hebben. Bij RTV Rijswijk betaalt u dan € 390,-.
Alternatieven? U kunt natuurlijk ook overwegen uw bestaande gasten een e-mail te zenden met uw feestmenu (ook wel direct (e-)mail genoemd). Dat is persoonlijker en creëert automatisch een hoger bereik binnen uw doelgroep. Een dergelijke actie kost u helemaal niets. U dient natuurlijk wel te beschikken over de e-mailadressen van uw gasten. Tip. Maak er een actie van en verzamel visitekaartjes onder uw gasten. Bijvoorbeeld ieder 25e kaartje ontvangt een flesje wijn van het huis.