Fiscale bijtelling is voor oudere auto lager
Een oldtimer van de zaak! Dat kan fiscaal voordelig zijn. Wat is een oldtimer fiscaal? Wat is het voordeel dat u kunt behalen met het rijden in een oldtimer?
Auto’s van 15 jaar of ouder. Recentelijk bevestigde de Rechtbank in Haarlem (LJN: BA5875) dat voor auto’s van vijftien jaar en ouder niet de cataloguswaarde maar de werkelijke waarde van de auto als uitgangspunt moet worden genomen voor de bijtelling bij het inkomen. Helaas werd het standpunt van de belastingplichtige dat voor auto’s ouder dan 15 jaar sowieso helemaal geen bijtelling hoeft, niet door de rechter bevestigd.
Normaliter: cataloguswaarde
Wat is de fiscale inkomensbijtelling? ‘Normaliter’ is de fiscale inkomensbijtelling per jaar 22% van de cataloguswaarde van de auto.
Tip. Indien u als werknemer van bijvoorbeeld uw eigen BV overigens een eigen bijdrage aan uw werkgever (BV) betaalt, dan mag u deze in mindering brengen op de bijtelling.
Waar controleert de fiscus op? Alleen als u kunt aantonen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 km privé rijdt, mag de bijtelling achterwege blijven. Let op. Denk niet te licht over de rittenregistratie, want de fiscus controleert hier volop op. De fiscus kan namelijk alsnog belasting heffen over de reeds verstreken vijf jaren. Daar komt dan een boete bij die kan oplopen tot 100% van de belasting. En ten slotte nog eens heffingsrente! In het ergste geval is er een strafbaar feit voor justitie. Tip. Kortom, als u aantoonbaar onder de 500 km wilt blijven, leg dan in de auto een rittenregistratie op de stoel naast u, en vul die steeds in (voordat u uitstapt)!
Een model rittenregistratie kunt u downloaden van http://belastingen.indicator.nl (BT 12.19.05).
Tip. Werk uw rittenregistratie bij na elke rit, bewaar uw agenda en garage- en benzinebonnen.
Auto van 15 plus: werkelijke waarde. Als de auto waar u in rijdt ouder is dan vijftien jaar, geldt een andere regeling. De belastingplichtige in de hiervoor genoemde zaak bij de Rechtbank vond dat voor oude auto’s helemaal geen bijtelling gold. Dat is niet het geval maar de bijtelling kan wel een stuk lager uitvallen dan bij een ‘gewone’ auto. Want als grondslag voor de bijtelling geldt niet de cataloguswaarde maar de werkelijke waarde.
Voorbeeld. Stel, uw onderneming (de zaak) of uw werkgever (dat kan uw eigen BV zijn als u DGA bent!) koopt voor u een 20 jaar oude Mercedes voor € 2.000,- en laat deze opknappen voor € 8.000,-. De werkelijke waarde van deze auto is dan € 10.000,-. Over deze waarde moet de 22% fiscale inkomensbijtelling worden berekend (minus eigen bijdrage). In dit voorbeeld betaalt u € 1.144,- belasting (22% maal € 10.000,- maal 52%). Bij een vergelijkbare nieuwe Mercedes van stel € 50.000,- is de belasting al € 5.720,- per jaar.
Moraal van dit verhaal. Met name als u een eigen BV heeft waar u in loondienst bent, kunt u op die manier een prachtige oude auto van de BV rijden zonder dat u hiervoor al teveel belasting betaalt.
Belastingplannen voor 2008
Wat wordt anders? Volgens de regeringsplannen wordt per 2008 de bijtelling van 22% verhoogd naar 25%. Voor auto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 95 gram per kilometer (dieselauto) of maximaal 110 gram per kilometer (andere auto’s) gaat het percentage omlaag van 22% naar 14%! Als u de CO2-uitstoot van uw auto niet weet, dan kunt u deze veelal wel vinden op de website van het automerk bij de verbruiksgegevens van de auto. Om u een idee te geven: een Audi A4 2.0 (benzine) heeft een uitstoot van 193 gram, en de Smart Fortwo cdi (diesel) 88 gram. Afhankelijk van de leeftijd en CO2-uitstoot van de auto kan de fiscale bijtelling dan dus hoger of lager zijn.