Wat mist u met Google?
Wie zoekt op internet, grijpt bijna automatisch naar Google. Recent onderzoek toont echter aan dat u dan heel wat interessante sites mist.
1. Onderzoek. Dacht u dat elke grote searcher min of meer dezelfde topresultaten geeft voor een zoekopdracht? Een recente studie van de universiteiten van Queensland en Pennsylvania kwam met verrassende resultaten voor de dag (de volledige tekst vindt u op de site van Dogpile - zie http://www.infospaceinc.com/onlineprod/Overlap-DifferentEnginesDifferentResults.pdf). De studie analyseerde meer dan 19.000 zoekopdrachten bij vier grote zoekers: Google, Yahoo, Live Search en Ask.com. Men keek steeds naar de eerste pagina met zoekresultaten en constateerde dat er zeer weinig overlapping is tussen de zoekers: in slechts 3,6% van de gevallen was het nummer 1-resultaat hetzelfde en nooit was de top-3 bij alle searchers dezelfde. Nog allerlei andere cijfers en percentages wijzen in dezelfde richting: door slechts één search engine te gebruiken, mist u gegarandeerd een groot deel andere ‘topresultaten’.
2. Test. De studie gebeurde wel in samenwerking met metasearcher Dogpile (zie verder) en dus deden we - voor alle zekerheid - zelf even een testje met een eenvoudige zoekopdracht (internet marketing). Alleen bij Google en Live.com was de nummer 1-hit dezelfde. Voor het overige had Google zes van de tien topsites gemeenschappelijk met Yahoo en vier met Live Search en Ask.com. Slechts drie sites werden door alle vier de zoekers in de top-10 gezet. Dat zijn minder dramatische cijfers dan de vermelde studie, maar toch: het loont om ook eens een andere zoeker aan te spreken!
3. Metazoekers. Het is echter tijdrovend om allerlei zoeksites apart te bezoeken en de resultaten te vergelijken. Doe daarom een beroep op een ‘metazoeker’. Eén van de bekendste is IxQuick (http://www.ixquick.com). Die gebruikt maar liefst 16 zoekers en bundelt de top-10-hits (voor internet marketing waren dat er 28).
Let op! Deze metazoeker raadpleegt Google niet, maar vormt er dus wel een prima aanvulling op.
Een metazoeker die wél Google gebruikt (naast Yahoo, MSN en Ask.com), is Dogpile (http://www.dogpile.com). Ook hier worden alleen de beste resultaten getoond (79 voor onze zoekopdracht). We vonden het echter wel vervelend dat er ook ‘sponsored results’ in de lijst met gewone resultaten worden opgenomen (gelukkig wel met een vermelding). Dezelfde vier zoekmachines worden ook doorzocht door WebFetch (http://www.webfetch.co.uk). Hier kregen we 53 resultaten en géén gesponsorde. U kunt ze rangschikken volgens relevantie of per zoekmachine. U kunt zelfs een preview van de site openen en erin surfen zonder de resultatenlijst te verlaten.
Nog een prima keuze is Clusty (http://clusty.com). Die bundelt de topresultaten van vijf zoekmachines (Google niet). U kunt die resultaten eventueel per thema (‘clusters’) oproepen, bv. promotion, e-commerce, ... Via Advanced Search kunt u ook documenttypes instellen (doc, xls, …) en de taal van de resultaten kiezen. Dit is dus een uitstekend adres!